های هتل

ما در تیم سلام هتل آماده ایم که سفر آرزویی خودتان را خاطره ای کنیم

های هتل

ما در تیم سلام هتل آماده ایم که سفر آرزویی خودتان را خاطره ای کنیم

ارائه خدماتی همچون اماکن اقامتی مناسب و با کیفیت، مکان های دیدنی شهر، بازارهای خرید و سوغاتی آن شهر مقصد را به شما پیشنهاد بدهیم

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۱۶ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کوه پارک مشهد درکمربند جنوبی ، یک پارک کوهستانی با نوع جنگلی مصنوعی واقع شده در ارتفاعات جنوبی مشهد است که در 26 تیرماه افتتاح شد. گشایش کوه‌پارک با شعار “خانواده امن‌ترین جای دنیا” به جای “خانه، امن‌ترین جای دنیا” انجام می‌گیرد، در شرایط بحرانی و پیچیده فعلی کرونا، کوه‌ پارک مجال مختصری برای ارائه خدمت خانواده‌ محور است. مسیر دسترسی اصلی به کوه پارک از بلوار شهید فکوری، انتهای بولوار دلاوران، خیابان نخل می باشد.

کوه پارک مشهد

کوه پارک تخریب زیست محیطی یا تفرجگاه!

پروژه کوه پارک مشهد درکمربند جنوبی ، آسیب زیست محیطی قطعا خواهد داشت زیرا با کوه خواری دیگر آن فضای طبیعی در منطقه وجود نخواهد داشت و قطعا شاهد ساخت و سازهای بیشتری خواهیم بود.حیوانات منطقه با ورود ماشین ها و آلودگی وآدم ها احساس خطر خواهند کرد و جایی برای زندگی نخواهند داشت.بافت طبیعی ای که همه روزه برای کوهنوردان و دوچرخه سواران محیط امنی برای ورزش بوده الان در خدمت جاده و راه و حجوم زیادی از قشر مختلف به این بخش شده است.شاید وجود این کمربند جنوبی به لحاظ ‌ترافیکی مفید باشد اما این پروژه از حیث اجتماعی و زیست محیطی مضر است.

دادستان مشهد ۲۷ اسفندماه سال ۹۶ اعلام کرد به علت نداشتن پیوست زیست محیطی، هرگونه فعالیت برای ادامه اجرای طرح ساخت کمربند جنوبی مشهد تخلف است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود و تغییر کابری به کوه پارک داده شد.

مخالفت های در ساخت کوه پارک مشهد

 

جاده سازی در کوه پارک مشهد

جاده سازی کوه پارک

علت ساخت کوه پارک

این کوه پارک را به عنوان یکی از ریه‌های تنفسی کلان شهر مشهد میدانند که دارای درختچه‌ها و درخت‌های فراوان و همچنین چندین آبشار مصنوعی کوچک و بزرگ در گوشه و کنار این پارک در حال ساخت است. باتوجه به کم بودن مناطق تفریحی و گردشگری مشهد که محدود به مناطق ییلاقی طرقبه و شاندیز شده است، پروژه کوه پارک با رویکرد ارائه خدمات به مردم بهره‌برداری شد؛ علاوه بر این، پس آن با موافقت ستاد تدبیر استان خراسان رضوی، طرح کوه پارک با کاربری عمومی برای تسهیل دسترسی شهروندان به ارتفاعات جنوبی در دستور کار قرار گرفت.

 

ساخت کوه پارک

اهداف تعریف شده برای کوه پارک

  • سینما ماشین، رستوران سیار، مزرعه حیوانات و کارفود از جمله برنامه‌هایی است که در اینجا پیش‌بینی شده است.
  • جهت تامین خدمات مورد نیاز و رفاه بیشتر شهروندان امکاناتی چون کارفود و… پیش بینی شده است.
  • جنگل مصنوعی و دست ساز در آن در دست احداث می باشد.
  • کوه پارک به عنوان یکی از ریه‌های تنفسی کلان شهر مشهد، دارای درختچه‌ها و درخت‌های فراوان و همچنین چندین آبشار مصنوعی کوچک و بزرگ در گوشه و کنار این پارک در حال ساخت است.
  • طول این فضا 5.1 کیلومتر است که افراد می‌توانند برای گذران اوقات فراغت خود، کوهپیمایی و دوچرخه سواری استفاده کنند.

  • امیر برادران
  • ۰
  • ۰

عمارت مفخم در شمال شرق شهر بجنورد قرار گرفته شده است. این عمارت یکی از بزرگترین و شاخص ترین اثر معماری می باشد که از دوره قاجار به جا مانده است.

عمارت مفخم

در سال 1300 هجری قمری و همزمان با حکومت ناصر الدین شاه این عمارت با دستور یارمحمد خان شادلو ساخته شد. از آنجایی که این عمارت محل سکونت خانواده او بود به عنوان مکانی برای پذیرایی از میهمانان دولتی و رجال سیاسی نیزبه شمار می رفت.

در نگاه اول به این عمارت خانه، معماری بی نظیر آن و کاشی کاری های رنگا رنگش چشم هر بیننده ای را به خود خیره می سازد و زیبایی تاریخی خود را به نمایش می گذارد.

تاریخچه عمارت مفخم

بنای این عمارت به عنوان بیمارستان در دهه 1320 به اداره بهداری واگذار شده است و سپس در سال 1370 اداره میراث فرهنگی پس از مرمت و بازسازی آن را به موزه مردم شناسی و باستان شناسی در شهرستان بجنورد تبدیل کرد. طراحی این عمارت زیبا، آثار دست میرزا مهدی خان شقاقی اولین استاد معمار ایران می باشد.

عمارت مفخم دارای 32 اتاق و 2 تالار می باشد که با آینه کاری ها، کاشی کاری ها و گچبری های بسیار زیبایی تزئین شده اند و همواره یکی از آثار بی نظیر عصر ناصر الدین شاه محسوب می شود.

عمارمفخم بعد از زلزله بجنورد

این عمارت خانه امروزه تنها به دوبخش آیینه خانه و عمارت مفخم تقسیم می شود، چرا که تا قبل زلزله بجنورد دارای بخش های مختلفی مانند آینه خانه، دروازه ورودی حوض خانه، باغ فواره و عمارت کلاه فرنگی بود.

عمارتخانه

سقف عمارت مفخم در ابتدا از سفال بود که بعد از باز سازی سقف شیروانی گالوانیزه را جایگزین آن کردند. عمارت مفخم هم اکنون به عنوان محل اسقرار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی نیز به کار می رود.

هر طبقه از این عمارت دارای دو ایوان می باشد و جلوی هر کدام از آن ها ردیفی از ستون ها برای نگهداری از سقف ایجاد شده است.

این ایوان ها در ضلع شمالی و ضلع جنوبی نیز قرار گرفته اند. همچنین در ضلع شرقی و غربی عمارت دو در ورودی نیز وجود دارد که با 18 پله به طبقه فوقانی راه پیدا می کند.

دو ایوان عمارت

در روبه روی عمارت مفخم نیز بنای آیینه خانه قرار دارد که به عنوان فضای اداری و دیوانی جهت ملاقات های رسمی و برپایی مراسم تشریفات نظامی و رایزنی مورد استفاده قرار می گرفته است.

  • امیر برادران
  • ۰
  • ۰

آسبادهای بادی نشتیفان یکی از مجموعه های تاریخی و گردشگری مهم خواف در شهرستان نشتیفان میباشد، که یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مجموعه در آسبادهای جهان به شمار می‌آیند وهرساله گردشگران زیادی از این مجموعه بازدید میکنند.در ادامه با مقاله آسبادهای بادی نشتیفان در وبلاگ گردشگری های هتل همراه ما باشید.

آسبادهای بادی نشتیفان

شهر نشتیفان خواف

نشتیفان خواف یکی از شهرهای استان خراسان رضوی در شرق ایران است. شهرستان نشتیفان درحاشیه جاده قاین در ۳ کیلومتری جاده تایباد تربت حیدریه ۸ کیلومتری جنوب غربی سنگان واقع شده‌است.شهر  نشتیفان در استان خراسان رضوی و در جنوب شرقی شهرستان خواف واقع است و بالغ بر ده هزار نفر جمعیت دارد وهمچنین یکی از مراکز تولید عمده نهال در منطقه و حتی در سطح کشور می‌باشد.

شهر نشتیفان خواف

وجه تسمیه نشتیفان و آسبادهای بادی نشتیفان

درباره ی ریشه ی نام شهر نشتیفان اطلاعاتی در دست است که در واقع قصه ای عامیامه در خود شهر می باشد، نام این شهر نیز ترکیبی از دو کلمه ی «نش» که محلی شده «نیش» به معنای نیش عقرب بوده که مناطق کویری مملو از این جانور می باشد، و تیفان که محلی شده «توفان» بوده و در تمام ایان سال این منطقه یعنی نشتیفان وزش بادهای موسمی را شامل می شود. با توجه به شرایط جغرافیایی که منطقه نشتیفان دارا می باشد اهالی آن از زمان های دور به فکر بهره برداری از این شرایط طبیعی بوده اند تا با احداث آسیاب بادهایی از نیروی جنبشی آن جهت آرد کردن گندم نیز استفاده کنند. از این شاهکار مهندسی هم چنین در کارهای دیگر مانند پمپ کردن آب استفاده میشده که به آن پمپ بادی گفته می‌شود.

 آسبادهای بادی نشتیفان

آس بادهای نشتیفان چشمگیرترین تاسیسات سنتی دیار خواف

آسیاب‌های بادی نشتیفان در استان خراسان رضوی، مشهور به آسباد، به شماره 7490 و تاریخ 1381/11/12 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.از بزرگ‌ترین مجموعه‌های خشت، گل و چوبی بازمانده از دوره صفویه و همچنین بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مجموعه آسبادهای جهان به شمار می‌آیند. چرخش این آسبادها تنها به وزش بادهای قوی، مداوم و 120 روزه سیستان باز می‌گردد. بادهایی که می‌وزند، با به حرکت در آوردن پره‌های چوبی این آسبادها، باعث انتقال نیرو به سنگ‌های این آسیاب‌ها و آرد شدن گندم می‌شوند.

آس بادهای  نشتیفان

تاریخچه آس بادهای نشتیفان خواف

  • درباره پیدایش آسبادها اطلاعات دقیقی در دسترس نیست . اغلب مورخین که در طول قرون متمادی به ایران سفر کرده اند مبنای آنها را قبل از فتح ایران به دست مسلمین ذکر می کنند

  • برخی تکوین آن را به 1700 سال قبل از میلاد مسیح مربوط می دانند

  • قدیمی ترین و موفق ترین مرجعی که وجود آسیاب بادی را قبل از اسلام در ایران اثبات می کند تاریخ ابن خلدون است

  • این شهر از لحاظ تاریخی بسیار حائز اهمیت باشد، مقبره هایی است که به شیوه ی زرتشتیان باستان در اطراف شهر قرار گرفته اند و بعضی از اهالی این شهر اعتقاد دارند که برخی از این قبور محل دفن فرزندان و نوادگان پادشاهان سلسله اشکانیان می باشد.

  • دسته ای دیگر هم بر این باورند که در گذشته برای ایمن نگه داشتن شهر از حملات و تجاوزات احتمالی در اطراف شهر بزرگان آن را تدفین می‌نموده‌اند تا به اصالت و درستی مردمان آن اشاره کنند. 

تاریخچه آس بادهای نشتیفان خواف

بنای آسبادها نشتیفان خواف

  • آس باد بنایی است شکل گرفته از خشت و گل

  • متشکل از دو واحد ساختمانی شامل سالن اصلی آسباد در طبقه همکف و محفظه محیط چرخ و پره در پشت بام

  • ورودی طبقه همکف در جهت مخالف وزش باد قرار دارد و در حقیقت اتاقی است که در آن قطعات متحرک آسباد و سنگهای بزرگ و مدور قرار دارد

  • در نقطه ای دیگر از این مکان انبارک گندم و یا غله دیده می شود

  • بخش فوقانی آسخانه نیز شامل یک تیر عمودی و یک تیر افقی بر روی چرخ و پره می باشد .

ویدئویی از بنای آسبادها نشتیفان خواف

معنای آس

به معنی نرم شدن دانه ریز سنگ است. در فرهنگ معین در باره آس چنین آمده است: دو سنگ گرد و مسطح بر هم نهاده و سنگ زیرین در میان میلی آهنین و جزء آن از سوراخ میان سنگ زیرین در گذشته و سنگ فوقانی به قوت دست آدمی یا باد یا آب و یا برق و یا بخار چرخه و حبوب و جزء آن را خرد کند و آرد سازد.

علت ساخت آسبادها

  • عمده ترین و قوی ترین دلیل روی کارآمدن آمدن آسبادها در خواف و در سرزمینی که به قول سون هدین " در تمام طول سال بادهای شمال حاکمیت دارند " و" استقرار باد و همچنین نبود آب است " بادهای آن است که به آن بادهای120 روزه می گویند و دلیل دیگر کمبود آب بعلت بارندگی کم در این منطقه است.

 

  • مردم محل زمان شروع بادهای 120 روزه را اوایل بهار دانسته که تا اواخر پاییز ادامه می یابد، این بادها در طول شبانه روز با قدرت بسیار زیاد و مداوم ادامه داشته و تنها بادی است که می تواند آس بادها را که بر روی بلندترین نقطه (در ارتفاع 15تا ‌‌20 متری ازسطح زمین )ساخته می شود به چرخش درآورد.

 

  • بخاطر بهره گیری از نیروی بیشتر باد تمامی آس بادهای یک روستا را در یک محل در کنار یکدیگر با یک طول و عرض و ارتفاع و یک شکل روی بلندترین نقطه می ساختند که بیشترین آنها در نشتیفان که از آن به گالری هنرهای قرون وسطای اسلامی و نگارخانه ولایت خواف نامبرده اند.

 

  • گردش صبورانه سنگ که حداکثر با وزش دلخواه باد بیش از صدمن گندم را در شبانه روز به آرد تبدیل می کرده است

ساختار آسیاب‌های بادی نشتیفان

  • آسیاب‌های بادی نشتیفان در استان خراسان رضوی و شهرستان خواف، در دوره صفویه ساخته شده و از آن زمان برجای مانده‌اند.

  • ساختار آسیاب‌های بادی نشتیفان معماری خاصی دارد و به آسیاب‌های بادی دیگر که به‌صورت چرخشی کار می‌کنند، شباهت ندارند.

  • منبع اصلی انرژی آسبادهای نشتیفان خواف، باد ۱۲۰ روزه ی سیستان است که نه فقط در همان ۱۲۰ روز بلکه در تمام مدت سال اثرات خود دارا می باشد و ناگفته نماد که بادهای دیگری مانند باد نیشابود نیز این آسیاب بادی محسوب می شود.

  • وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان در دوره گرم سال از اردیبهشت تا پاییز است و منشا این بادها که به بادکوه معروف هستند، ارتفاعات پربرف کوه بابا در هندوکش هستند.

  • در حفره‌ای که زیر سنگ‌ها وجود دارد، دستگاهی است خیلی قدیمی و ابتدایی که بر اساس کار اهرم می‌تواند به جای ترمز، سنگ‌ها را به هنگام لزوم از حرکت بازدارد.

  • در آسبادها ابزاری به نام «تخت وحشت» وجود دارد که از پایین و از داخل آسیاب حرکت سنگ‌ها را کند می‌کند، پس از آن بلافاصله چرخ و پر را در بالا با اهرم دیگری به نام «نی‌باد» کاملا مهار کرده و کار تعطیل می‌شود.

  • حدود ۴۰ آسیاب بادی از آسبادهای نشتیفان در خواف در حال حاضر باقی مانده است که منظره ی بی بدیلی را خلق کرده اند.

پناهگاه های زیرزمینی نشتیفان

  • این پناهگاه ها که در زیر بافت تاریخی نشتیفان قرار دارد در عمق حدود 9 متری زمین وجود دارد و به صورت یک شبکه زیرزمینی و حد فاصل دو قنات قدیمی واقع است.

  • این راهروها در داخل توده رسوبی سنگی با پیچ و خم های متعدد کنده شده و دارای اتاقک ها و همچنین محل قرار دادن پی سوز برای روشنایی وجود دارد. انتهای این راه ها به قنات ها جهت تامین آب آشامیدنی منتهی می شود.

  • این پناهگاه ها صرفأ جهت استفاده در مواقع هجوم مهاجمین استفاده می شده و تا کنون در داخل اتاقک ها قطعات سفالی مربوط به سده های ششم تا هشتم هجری نمایان شده است.

سنگ مزارات نشتیفان

در کنار آسبادهای نشتیفان، سنگ مزارات نشتیفان دیده می شود که از فرم ها و نمادهای جالبی تشکیل شده است. در قسمتی از این قبرستان، سنگ های ایستاده و بلندی دیده می شود که ارتفاع آن ها با یکدیگر کاملا متفاوت است به طوری که ارتفاع برخی به بیش از چهار متر می رسد. گفته می شود این مزارات مربوط به ۴۴ پیر است که مورد احترام مردم نشتیفان هستند و علاوه بر نشتیفان از روستاهای اطراف مانند روستای سنگان خواف نیز برای زیارت آن می آیند.

در انتها ویدئویی از نشتیفان خواف و اسبادهای بادی با زبان لاتین مناسب گردشگران خارجی

  • امیر برادران
  • ۰
  • ۰

میامی یکی از شهرهای استان سمنان می باشد که در شرق این استان قرار گرفته است. این شهر به عنوان مرکز در شهرستان میامی در نظر گرفته شده است.

میامی

میامی با قدمت هزار ساله خود دارای جاذبه های گردشگری فراوانی می باشد. همچنین به سبب این که در میان راه ارتباطی مشهد و تهران قرار گرفته هرساله گردشگران زیادی از این استان دیدن می کنند.

همچنین این منطقه زیبا با وجود صنایع دستی که دارد از مراکز قابل توجه در کشور محسوب می شود. این شهرستان روستاهایی را در بر دارد که از مناطق نمونه گردشگری به شمار می روند. میامی دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی فراوانی می باشد که به اختصار به هر کدام می پردازیم:

کاروانسرای عباس آباد

کاروانسرای عباس آباد در 75 کیلومتری شرق میامی واقع شده است. این کاروانسرا در دوره قاجار به طور کامل بازسازی شده است. این کاروانسرا بر روی زمینی به مساحت 8500 مترمربع واقع شده و به صورت مستطیل و از نوع چهار ایوانی می باشد. این کاروانسرا دارای دو ورودی می باشد که ورودی اصلی آن در قسمت شرق کاروانسرا قرار دارد. این کاروانسرا از دو بارانداز برخوردار است که از دیگر کاروانسرا ها ظرفیت بیشتری را دارا می باشد. همچنین دارای کتیبه هایی بوده که متاسفانه به سرقت رفته است.

کاروانسرای عباس‌آباد - سمنان

مسجد جامع قرومد

مسجد جامع فرومد یکی از مسجد های زیبایی است که نشاندهنده شاهکار معماری گذشتگان است. این مسجد یکی از مسجد های تاریخی کشور است که با گچبری ها، نقش ها و کاشی کاری های زیبا در بین آثار تاریخی مهم و بی نظیر به شمار می رود. این بنا جز ارزشمند ترین بناهای تاریخی استان سمنان است و از عجایب هنری ایران نیز محسوب می شود. ضلع شمالی این مسجد که با آجر کاری و گچبری و کتیبه تزئین شده است، به عنوان ورودی در نظر گرفته شده است .

 کاروانسرای میامی

کاروانسرای میامی از دوره صفوی می باشد و در مرکز شهر میامی قرار گرفته است و تاکنون پا برجا می باشد. این بنای زیبا از نوع چهار ایوانی می باشد که به شکل حیاط مرکزی بوده و با آجر ساخته شده است. ورودی این بنا در شمال کاروانسرا واقع شده است که به شکل هشتی و در دو اشکوب است.

کاروانسرا میامی

از زیبایی های منحصربه فرد دیگر این کاروانسرا می توان به کتیبه های سنگی حجاری و نصب شده بر روی سر در ورودی ، اشاره کرد که تاریخ ساخت آن بر روی آن نوشته شده است. این کاروانسرا بازیربنای 5250 در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

 آبشار نام نیک

آبشارنام نیک در استان سمنان وجود دارد. این آبشار زیبا در هر سال گردشگران زیادی را به سبب وجود زیبایی هایی که در آن نهفته است به خود جذب می کند. آبشار نام نیک در روستای نردین واقع شده است و هم اکنون یکی از جاذبه های طبیعی این روستا به شمار می رود.

آبشار

این روستا نیز قدیمی ترین روستاهای منطقه کالپوش است و همچنین به چمن منحصر به فرد کالپوش نیز متصل است.

  • امیر برادران
  • ۰
  • ۰

شهرخواف دیار میراثهای ماندگار

شهرخواف با مساحتی حدود 9797 کیلومتر مربع که از شمال به شهرستانهای رشتخوار ، تایباد و تربت حیدریه، از غرب به شهرستان گناباد و شهرستان رشتخوار، از جنوب به شهرستان قائنات در خراسان جنوبی و از شرق به کشور افغانستان متصل است و این شهرستان با کشور افغانستان ۹۱ کیلومترمرز مشترک دارد.

در ادامه با وبلاگ های هتل با مقاله معرفی کامل شهرخواف همراه ما باشید.

شهرخواف دیار میراثهای ماندگار

وجه تسمیه نام خواف

نام خواف دارای سابقه‌ی تاریخی طولانی است و واژه‌ی « خواف » فارسی است و تغییر شکل‌ یافته‌ی « خاف » می‌باشد. عده‌ای درباره‌ی نامگذاری آن به لغات عربی متوسل می‌شوند و می‌گویند چون شهرخواف در بن بست قرار داشته و از تـرس راهزنان و هوای گرم آن مردم در خوف و هراس به سر می برده اند، بدین سبب آن را « خواف » گفته اند! البته نمیشه این مساله را نسبت داد زیرا در زمان های گذشته شهرخواف شاهراه تجارتی جاده‌ی ابریشم بوده و برای حمل آتش مقدس زردشتیان و از جاده‌ی آذربایجان به سیستان از این محل عبور می کرده است و جاده ای معتبر بوده و نمیتوان ترس را به این شهر نسبت داد.

وجه تسمیه نام خواف

توپوگرافی خواف

  • ارتفاع شهرخواف از سطح دریا در بلندترین نقطه ۲۸۲۳ متر و در پست ترین نقطه ۶۰۰ متر است .

 

  •  شهرخواف از رشته کوه سنگان که ادامه کوه های باخرز می باشد و دو دشت معروف زوزن و خواف تشکیل می شود .

 

  • مهمترین رودخانه های شهرخواف که همگی فصلی و کم آب هستند عبارتند از رود سلامی ، رود سده ، رود فدک ، رود خواجه یار و رودشور .

 

  • دشت خواف در معرض بادهای ۱۲۰ روزه ی سیستان قرار دارد ، که حاوی گرد و غبار شدید در طی این ۱۲۰ روز می باشدکه در طول و حواشی تابستان می وزد.

 

  • دشت خواف به وسعت ۱۲۲۰ کیلومتر مربع و دشت زوزن به وسعت ۵۶۰۰ کیلومتر مربع است .

 

  • مهمترین کوههای شهرخواف : کوه تیغ سبز ، پساکوه ، کوههای کیبر و خیبر ، کوه قلعه دختر ، کوه فدک و کوه خواجه یار. 

نقشه شهر خواف

توپوگرافی شهر خواف

ویژگی های طبیعی و جغرافیایی خواف

  •  شهرستان خواف به علت قرار گیری در حاشیه کویر، از میزان بارندگی کمی برخوردار بوده و به علت «بارش کم ، ویژگی اصلی مناطق خشکی» که دارد از لحاظ اقلیمی می توان آب و هوای گرم و خشک را به این منطقه که در حاشیه کویر واقع شده است نسبت داد. 
  • مرکز این شهرستان شهر خواف است که بر اساس اخرین تقسیمات کشوری شهرستان خواف دارای 5 شهر به نام خواف، سنگان، سلامی، قاسم اباد و نشتیفان می باشد.
  • این شهرستان همچنین دارای 4 بخش و 8 دهستان است.
  • شهرستان خواف را از نظر صنعتی به دلیل وجود معادن سنگ آهن سنگان نیز به پایتخت سنگ اهن خاورمیانه میدانند. همچنین از نظر محیط زیست به دلیل وجود گونه خاص هوبره در دشت سیرخون خواف ، این شهرستان را پایتخت هوبره نیزمی شناسند.

جغرافیای منطقه شهر خواف

پرنده هوبره یا بمب انداز

  • هوبره  پرندگانی در مناطق خشک و با جثه متوسط تا بسیار بزرگ‌اند و پاها و گردن بلند و منقار قوی و کوتاه دارند.
  • وقتی احساس خطر کند، ترجیح می‌دهد روی زمین بدود.
  • اگر در هنگام پرواز با خطر حمله یک پرنده شکاری روبه‌رو شود، مدفوع چسبناک خود را مانند بمب به سمت پرندهٔ شکاری پرتاب می‌کند. این بمب طبیعی که بسیار چسبناک است، پر و بال مهاجم را به هم می‌چسباند و از همین رو به پرنده بمب‌انداز معروف است.

تاریخچه کهن شهر

  • طبق اسناد تاریخی تا قرن هشتم هجری شهرستان فعلی تربت حیدریه و شهرستان کنونی خواف و قسمتی از نقاط مرزی که اکنون جزء خاک افغانستان است که حدود آن از مشرق به بادغیسات هرات و از جنوب به بیابان متصل به فراه و از شمال به نیشابور و از مغرب به گنابـاد و قهستان بوده است.

 

  • خواف از نظر پیشینه تاریخی پیش از اسلام جزیی از قلمرو پارتیان بوده و سابقه تاریخی اش به چندین هزار سال میرسد.
  • (تربت حیدریه) در قرن هشتم و نهم هجری از توابع حکومت خواف بوده است. این ولایت در عهد قاجار نیز به علت طول زیاد به دو قسمت « بالا خواف » و « پایین خواف » تقسیم شده که به « خوافین » اشتهار داشته، زیرا خواف بالا تا تربت حیدریه و خواف پایین تا نزدیک هرات ادامه داشته است.

 

  • اکنون قسمتی از خواف قدیم در خاک افغانستان واقع است و مؤلف کتاب (( قاموس)) جغرافیای افغانستان نوشته است: ((به‌ یادبود خواف قدیم هم اکنون قریه ای در حکومت بادغیسات هرات به همین نام وجود دارد.))

 

  • خواف از سال 1316 هـ .ش ولایت باخرز از بخش های شهرستان مشهد شد و خواف نیز عنوان ولایت و استقلال خــــود را از دست داد و‌ یکی از بخش های تابع تربت حیدریه گردید.
  • در سال 1368 هـ .ش پس از تحولات زیاد از تربت حیدریه جدا و به شهرستانی مستقل با مرکزیت شهر رود (مشهور به خواف) تبدیل گردید.

تاریخچه کهن شهر خواف

مهم ترین رویداد های تاریخی خواف

  • پذیرفتن اسلام در سال در سال 18هـ.ق پس از این که احنف بن قیس شهر هرات را به تصرف خود درآورد.
  • مقا.ومت زرتشتیان بر آیین خود در گوشه و کنار خواف که 150 سال طول کشید. و در نهایت چون تاب مقاومت نیافتند، به دیار هند مهاجرت کردند و در آن جا شهری به‌یاد سنگان به نام سنجان بنا نهادند.
  • حضور حسن صباح که از تدبیر مردم پی برد از حمله و تسلط خود بر خواف منصرف گشت و به قهستان رفت.
  • زلزله‌ی ویرانگر سال 737 هـ.ق است که در اثر آن خواف و زوزن به ویرانه بدل گشت.
  • حضور شاه اسماعیل که در تعقیب مخالفان خود به خواف حمله کرد.
  • حضور نادر شاه در زمانی که فرمانده‌ی کل قوای شاه طهماسب بود که در تعقیب افاغنه ای که در منطقه بودند، در خواف حضور‌یافت.

هنرهای سنتی و صنایع دستی خواف

شامل تولید قالیچه و گلیم با ابعاد متنوع با طرحهای کشمیری و گل بلوچی و همچنین کرباس بافی ، گره چینی ،نمد مالی ، تنور مالی، اهنگری و صنایع چوب و … نیز در منطقه رایج است .

گلیم بافی

نمدمالی

کرباس بافی

گره چینی

گره چینی

تنور مالی

صنعت در خواف

معدن سنگ آهن سنگان خواف

مجموعه کانسار های سنگ آهن سنگان در فاصله حدود 300 کیلومتری جنوب شرقی مشهد، 68 کیلومتری جنوب غربی تایباد، 40 کیلومتری جنوب شرقی خواف و 18 کیلومتری شمال شرقی سنگان در استان خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد. محدوده در برگیرنده این مجموعه کانساری به شکل مستطیلی به طول تقریبی 22 کیلومتر و عرض 10 کیلومتر می باشدسنگ آهن سنگان از لحاظ کمی از بزرگ‌ ترین معادن کشور و از نظر کیفی محصول تولید شده قابل رقابت در بازارهای جهانی و قابل استفاده در کارخانه‌های فولادسازی کشور است و همچنین می توان به کارخانه شیر، صابون و کارخانه قند اشاره کرد.

معدن سنگ آهن سنگان خواف

نیروگاه بادی در خواف

یکی از ظرفیت های بالقوه و مهم شهرستان نیروگاه های بادی می باشند که با توجه به اینکه خواف و بویژه سنگان در مسیر تونل بادی (بادهای 120 روزه سیستان) قرار دارند، این پتانسیل خدادای برای تولید برق و شکوفایی اقتصادی منطقه و استان و ایجاد اشتغال استفاده بهینه برد که در سال های اخیر چند شرکت از جمله شرکت بهین ارتباط مهر جهت راه اندازی توربین های بادی وارد عمل شده اند.

 نیروگاه بادی در خواف

فرهنگ و مذهب و آداب و رسـوم خواف

گویـش بیشـتر مـردم خـواف فارسـی دری اسـت امـا بـا توجه به اقـوام و طوایـف مختلـف در سرتاسـر خـواف، لهجـه و گویش های متفاوتی به چشـم می خورد. مذهب مردم این شهرسـتان ترکیبی از اهل تسـنن و شـیعه است، مردم آن جا حنفی مذهب و شریعت رو و در آن مذهب به غایت صلبند و غریب دوست باشند و مایل به خیرات و حج میباشند.
و باورهـای قدیمـی سـاکنان منطقه ی خـواف متأثر از اندیشـه هـای مذهبـی، اعتقـادی و طبیعتی اسـت و ویژگی های خاص خود را دارا سـت. مانند مراسـم عیدنوروز، شـب یلدا، مراسـم مربـوط بـه اعیاد مذهبـی و ملی و مراسـم مربوط به ایام سـوگواری (سیه زنی در تاسوعا و عاشورا ندارند) و نمـاز بـاران، مراسـم عید فطر و عید قربـان و..

فرهنگ و مذهب  و آداب و رسـوم خواف

صنایع نخ‌ریسی و رنگ‌ریزی سنتی

از هنرهای دیرینه شهرستان خواف می باشد.

هنر موسیقی خواف

موسیقی مقامی

موسیقی یکی از متعالی ترین شاخه های هنر و الهام گرفته از آداب و رسوم و فرهنگ هر ملتی است که تلاش دارد دردها و رنج ها در زیباترین شکل نغمات و آواها بیان دارد. خواف به عنوان گنجینه ای غنی از نغمه ها و آواهای سنتی و عرفانی می باشد و دارای پیشینه ای درخشان در این زمینه می باشد. موسیقی منطقه بر اساس مقام های سماعی شکل گرفته و در طول زمان ساخته و پرداخته شده است . شهرستان خواف استادان بی نظیری ازجمله استاد عثمان محمد پرست را در زمینه موسیقی مقامی به هنر ایران زمین و جهان معرفی نموده است. سازهای مهم این منطقه را دف و دوتار و دهل و سرنا تشکیل می دهد.

ویدئویی از موسیقی مقامی شهر خواف

ویدئویی از موسیقی پسر عثمان محمد پرست شهر خواف

غذای محلی خواف

  • قلور ترش
  • قلور بشیر
  • ارزن پلو ( گاورس پلو ) گرماست
  • اشکنه خنجک
  • شیربرنج
  • توگی بشیر
  •  

    توگی بشیر

  •  

     

    قلور بشیر

  • قلور ترش و ارزن پلو

 سوغات شهرستان  خواف

  • زعفران
  • پسته
  • بنه
  • آبنبات
  • نان محلی 

آشنایی با مشاهیر سرزمین خواف

  • حافظ ابروخوافی
  • مجدخوافی
  • بونصرمشکان زوزنی
  • شیخ صوفی خوافی
  • محمد سیجاوندی
  • فصیح خوافی

پیر احمد خوافی یکی از مهمترین مشاهیر خواف

  • خواجه غیاث الدین پیراحمد، فرزندخواجه اسحق خوافی از رجال متشخص و سیاستمداراران کم نظیر دوران تیموریان است. او در سال 820 هجری قمری بعد از مرگ خواجه سید فخرالدین صدراعظم به مقام وزارت رسید. در زمان وزارت، رفاه حال ملت را سرلوحه ی کار خود قرارداد. مدرسه غیاثیه خرگرد و مزار شیخ زین الدین تایبادی در تایباد و آرامگاه شیخ زیت الدین ابوبکر خوافی در هرات از جمله آثاری هستند که به دستور و عنایت او ساخته شده اند. هم اکنون مزاری به نام "پیراحمد" در شهر خواف موجود است که زیارتگاه مردم است.

مشاهیر خواف

استاد عثمان محمد پرست

  • این هنرمند دو تار نواز ایرانی، متولد خطه خواف از توابع خراسان رضوی و از سن ۱۰ سالگی با دوتار مأنوس بوده است. وی از طایفه "بای" که طایفه ای دامدار و چادرنشین هستند، می باشد. عثمان محمد پرست، شش پسر و سه دختر دارد. عثمان محمد پرست آثار مطرح و معروفی دارد که مطرح ترین آنها، مقام نوایی از اشعار طبیب اصفهانی می باشد که با پنجه سحرآمیزش از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام های این دیار، اجراهای گوناگونی را درعین وحدت آفریده است .

عثمان محمد پرست، در خصوص منشاء "دوتار" نوازی می گوید: "خاستگاه "دوتار" سه شهر خواف، تایباد و تربت جام است که بیشتر آهنگ های فارسی و محلی می پردازند و بعد از آن هم در قوچان، شیروان و بجنورد "دوتار" رایج است که با آن آهنگ های کردی و ترکی می زدند، از آنجا هم به ترکمن ها در گنبد کاووس رسید که با "دوتار" آهنگ های ترکمنی می نواختند ."

عثمان محمد پرست

رقص محلی خواف

رقص محلی خواف بصورت لباس های سنتی و محلی خواف همراه با چوب میباشد.

 

ویدئوی رقص از شهر خواف
  • امیر برادران
  • ۰
  • ۰

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی ، در پی شیوع ویروس کرونا از عدم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال 99 خبر داد.

محسن جوادی

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران لغو و به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شد.

اگر چه از ماه رمضان هم چند ماه گذشته است اما خبری از برگزاری این نمایشگاه نشد. در صورتی که بسیاری از افراد در خصوص برگزاری مجازی این نمایشگاه نظرات خود را مطرح کردند ؛ اما طرح هایی که مطرح می شد قابلیت اجرایی شدن را نداشتند.

همچنین رئیس نمایشگاه کتاب تهران در این باره بیان کرد: چیزی به عنوان نمایشگاه تهران که شامل کلیه بخش ها باشد و ناشران در کنار هم باشند و مخاطبان از آن بازدید کنند برگزار نخواهد شد.

وزارت ارشاد طرح برگزاری نمایشگاه کتاب را که در ماه های مرداد، شهریور و مهرهست را با ستاد ملی کرونا در میان گذاشته است. در این وضعیت که با شیوع این ویروس نیز روبه رو هستیم و همچنین افزایش آمار مبتلایان به این ویروس، و شروع دوبارع دوران قرنطینه در کشور، احتمال دارد که با این طرح نیز مخالفت شود.

به گفته جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد، اگر قرار باشد این نمایشگاه برگزار شود ما به گونه ای عمل خواهیم کرد که سلامت جامعه در اولویت قرار گیرد. در غیر اینصورت برنامه های دیگری به عنوان جایگزین برگزار خواهد شد که در روز های بعد در این باره اطلاع رسانی خواهیم کرد.

نمایشگاه کتاب

وی افزود: هر چند که ما خواهان برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب هستیم، اما همچنان باید تابع نظر ستاد باشیم. برای برگزاری این نمایشگاه دو یا سه ماه وقت لازم است تا مقدمات کار فراهم شود.

معایب برگزاری نمایشگاه

قابل ذکر است که اگر برگزاری این نمایشگاه در تهران در شرایطی باشد که سلامت جامعه در خطر باشد یا با کاهش تعداد بازدید کنندگان در این شرایط فعلی باشد، نه تنها هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه بودجه ای را که می توان در صورت لغو نمایشگاه به صورت مستقیم به منظور حمایت از صنف نشر خرج کرد، از میان برداشته خواهد شد.

  • امیر برادران
  • ۰
  • ۰

یکی از جاذبه های گردشگری در مرکز کشور، شهر نراق می باشد. این شهر دارای بسیاری از آثار تاریخی و دیدنی های طبیعی می باشد که همین امر موجب شده تا هرساله گردشگران زیادی این شهر را برای گذراندن اوقات فراغت خود برگزینند.

شهر نراق

معرفی شهر نراق

نراق شهری است که درنزدیکی شهر دلیجان استان مرکزی قرار گرفته است. این شهر کهن با دیدنی های زیادی که دارد میزبان بسیاری از گردشگران می باشد. از سال 1339 با تاسیس شهرداری و از نظر تقسیمات کشوری، شهر محسوب می شود. این شهر زیبا از شمال به کوه ال و از جنوب به روستای سینقان راه دارد. یکی از شاهکارهای معماری دوره قاجار آب انبارهای شهر نراق می باشد که در هر سه محله این شهر دیده می شود. همچنین شهر نراق را شهر آسیاب ها می نامند چرا که در قدیم 15 آسیاب آبی را دارا بوده است.

شهر بادگیر ها

نراق نیز به شهر بادگیر ها هم معروف است چرا که 3 جریان عمده باغ در نراق وجود دارد. باد قم که سرد و خشک است ، باد کاشی که گرم است و باد اصفهان که در فصل های بهار، پاییز و زمستان از جنوب نراق می وزد و باعث بارندگی نیز می شود.

شهر بادگیر ها

دلیل نامگذاری نراق

  • برخی معتقدند که نام نراق در ابتدا نراک به معنای شهر جاویدان بوده است.
  • برخی دیگر نیز در این باورند ابتدا نر عراق به معنای بلندی عراق بوده است و بعد ها به نرآق یا نراق معروف شده است.
  • عده ای هم اعتقاد دارند که ابتدا نر آق بوده است به معنای بلندی که از دور سفید می زند.

جاذبه های تاریخی شهر نراق

مسجد جامع

مسجد جامع نراق

این مسجد توسط حاج علی محمد نراقی، ساخته شده است. این شخص یکی از تجار متدین شهر می باشد. همچنین سبک معماری این مسجد نیز به دوران قاجار بر میگردد. این مسجد نیز در سال 1379 به عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

آب انبار

یکی از زیباترین و سالم ترین آب انبارهای شهر نراق می باشد که به موزه آب نیز تبدیل شده است. استان مرکزی نیز دارای آب انبار های فراوانی است که این آب انبار قدیمی با زیبایی خاص خودش چشم هربیننده ای را به خود جذب می کند.

آبا انبار نراق

بازار نراق

این بازار اصلی ترین دلیل بر رونق کسب و تجارت در نراق است. این جاذبه گردشگری دارای قدمتی بیش از 150 ساله است. موسس این مکان تاریخی، محمد نراقی می باشد که در عهد قاجار از مقام و منزلت بالایی برخوردار بوده است. طول تقریبی این بازار 200 متر است و مصالحی که در این بنا به کارفته است آجر، سنگ و نیز خشت می باشد.

بازار نراق

غار چال نخجیر

یکی از زیبا ترین جلوه های طبیعت را می توان در غار ها مشاهده کرد. غارها جایی هستند که خداوند یکتا در دل کوه ها و صخره ها با نقش های بی نظیری آفریده است. غار چال نخجیر یکی از این آثار هنرمندانه می باشد که هرساله پذیرای بسیاری از گردشگران و طبیعت گردان است.

غار چال نخجیر

این غار یکی از زیباترین غار های نه تنها ایران بلکه در جهان می باشد. این غار حیرت انگیز دراستان مرکزی ودر 11 کیلومتری شمال شرقی شهرستان دلیجان در دامنه های کوهی قرار گرفته است.

  • امیر برادران
  • ۰
  • ۰

« واکسن ویروس کرونا تا پائیز امسال، یا حداکثرتا زمستان به دست مردم خواهد رسید »

واکسن کرونا

به گفته مسعود مردانی عضو کمیته کشوری کرونا در مورد کشف واکسن: یک شرکت اروپایی موفق به ساخت واکسن کرونا شده است. نام اتحادیه اروپا نیز در این موفقیت به چشم می خورد.

همچنین بیان کرد: این واکسن پاییز یا حداکثر در زمستان به دست مردم خواهد رسید و تا زمانی که این واکسن ساخته نشده است، تنها راه مقابله با این ویروس رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی خواهد بود.

رعایت نکات بهداشتی

رعایت نکات بهداشتی

در کشور های مختلف، گروه هایی مانند دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان، از روزهای آغازین این ویروس فعالیت های خود را در جهت تهیه واکسن آغاز کردند و مقرر شد تا زمانی که به نتایج مثبتی نرسند هیچ گونه اطلاع رسانی نشود.

آیا صادرات واکسن احتمالی به ایران ممنوع می شود؟

علیرضا فهیم زاد، فوق تخصص بیماری های عفونی در خصوص صادرات واکسن ویروس کرونا می گوید: این دیدگاه ها هیچ پایه علمی ندارد. چرا که اگر واکسن کرونا تولید شود، غربی ها ابتدا این واکسن را روی کشور های کمتر توسعه تست خواهند کرد تا خود آن ها دچار عوارض احتمالی نشوند.

همچنین می خواهند که قبل ازاستفاده از این واکسن اطمینال کامل را بدست آورند. این دلیلی است که می خواهند ابتدا کشور های جهان سوم از واکسن کرونا استفاده کنند.

از آنجایی که ویروس کرونا یک ویروس پیچیده تر نسبت به ویروس های دیگر است اگر در یک بازه زمانی کوتاه واکسنی تحت عنوان ویروس کرونا تولید شده و به بازار بیاید، ممکن است که برای سلامت انسان مشکلات و خطرات جدی در پی داشته باشد.

« در نتیجه کشور ما باید با واکسن های وارداتی کرونا برخورد کند، چرا که احتمال شیادی در این زمینه نیز وجود دارد. »

  • امیر برادران
  • ۰
  • ۰

جزیره زیبای قشم که یکی از زیباترین جزایردرخلیج فارس است خود دارای جاذبه های دیدنی فراوانی می باشد که دراینجا شما را با برخی از جاذبه های تاریخی آن نیز آشنا می کنیم:

مقبره بی بی مریم

مقبره بی بی مریم قشم، آرامگاهی بسیار قدیمی که از سالهای خیلی دورتقریبا از قرن 8 هجری، در شهر تم سنیتی واقع شده است. این مقبره با توجه به معماری سلجوقی ساخته شده است. جنس گنبد آن از مرجان های دریایی است و نمای داخلی آن نیز با آهک صدفی تزئین شده است. همچنین درب کوتاه این مقبره منتهی به گورستانی بزرگ می شود که روی مزارهای آن را گل های کاکتوسی کاشته اند.

مقبره بی بی مریم

سد گوران

سد گوران در 78 کیلومتری جزیره زیبای قشم واقع شده است. این سد تاریخی متعلق به دوره هخامنشیان و تاج آن متعلق به دوره ساسانیان بوده است. سد تاریخی گوران در روستای زیبای گوران واقع شده است. وجود آب شیرین موجب شده است که این سد در بین مردم قشم بسیار مهم و ارزشمند باشد.

سد گوران

روستای لافت

یکی از زیباترین و محبوب ترین جاذبه های گردشگری در جزیره قشم روستای لافت می باشد. این روستای تاریخی در شمال غربی جزیره قشم واقع شده است که در نوع خود منحصر به فرد است. معماری خاصی که در این روستا به کار رفته است این روستا را در بین جاذبه های دیدنی شگفت انگیز جزیره قشم قرار داده است.

روستای لافت

خانه های این روستا همگی دارای حیاط مرکزی و بادگیر بوده است. همین امر باعث شده است که این روستا به عنوان بندر بادگیرها شهرت پیدا کند. برای کسانی که به جاذبه های تاریخی علاقمند هستند این روستا مقصدی مناسب برای آنها خواهد بود.

قلعه پرتغالی ها

یکی از مهمترین قلعه هایی که از روزگار باقی مانده است، قلعه پرتغالی ها می باشد که در ضلع شمالی جزیره کیش واقع شده است. این قلعه در سال 1507 در محلی به نام مورنا و به فرمان آلفونسو آلبرکرک ساخته شده است. این اثر تاریخی دارای مساحتی بالغ بر 2 هزار متر مربع می باشد که با استفاده از سنگ های آهکی، گچی و ساروج محلی ساخته شده است.

قلعه پرتغالی ها

گورستان های تاریخی قشم

 جزیره قشم دارای گورستان های فراوانی می باشد که هر کدام از آنها ممکن است که قدمتی برابر با چندین قرن را داشته باشند. از جمله این گورستان ها می توان به قبرستان روستای کوشه که قدیمی ترین قبرستان موجود دراین جزیره می باشد اشاره کرد که قدمتی حدود 12 قرن دارد. همچنین قبرستان های دیگری مانند قبرستان کولغان، قبرستان توریان و قبرستان روستای تم سنیتی و... در این جزیره نیز مشاهده می شوند. بازدید ازاین گورستان ها به افراد کنجکاو و عاشق تاریخ نیز پیشنهاد می شود.

گورستان های تاریخی

تپه تاریخی کولغان

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی موجود در جزیره قشم تپه کولغان یا کولغ می باشد که در زبان محلی به معنی چاله هایی است که در زمین حفر می کنند و هیزم می سوزانند و ذغال درست می کنند. این تپه نیز دارای منظره های بی نظیری می باشد که گردشگران زیادی را هر ساله به خود جذب می کند. همچنین این تپه ها به دریا نیز راه دارند و در نزدیکی سد بالاتل می باشد. اتاق هایی نیز در این تپه ها وجود دارد که به گفته برخی احتمال اینکه این منطقه در گذشته نمایشگاه ناهید بوده است زیاد است.

تپه تاریخی کولغان

  • امیر برادران
  • ۰
  • ۰

« افزایش اجاره خانه در شهر تهران و کلان شهر ها و سایر شهر ها مجاز شد.»

محمد اسلامی

به گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی : اجاره خانه ها در شهر تهران حداکثر۲۵ درصد، درکلان شهر ها حداکثر ۲۰ درصد و در سایر شهر ها حداکثر ۱۵ در صد افزایش مجاز می باشد.

همچنین بیان کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید سامانه ثبت معاملات املاک را فعال کند.

اسلامی همچنین در خصوص جزئیات جلسه ستاد ملی کرونا و تصمیماتی که در این ستاد در خصوص بازار اجاره به ریاست جمهور اخذ شد اظهار کرد: ستاد ملی کرونا تصویب کرده است که تا زمانی که کرونا برقرار است و تا ۳ ما بعد از آن قرارداد های اجاره خانه تمدید می شود.

وزیر راه و شهر سازی : نیز بیان کرد اگر در این مدت مالکی به طور رسمی واحد مسکونی خود را فروخته باشد و همچنین قرار داد فروش هم معتبر باشد اجاره نشین این واحد مسکونی موظف است طی دو ماه آن واحد را خالی کند.

در صورتی که فرد اجاره نشین بد حساب است یا به تعهداتی که با وی بسته شده است ،عمل نکرده است صاحب خانه ها می توانند با حکم قضایی به اخراج مستاجر از ملک خود و تخلیه واحد مسکونی اقدام کنند.

از مصوبات دیگر ستاد ملی کرونا: الزام به ثبت و درج معاملات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و اخذ کد رهگیری می باشد.   

کد رهگیری

از آن پس و در راستای این دستورالعمل همه متعاملان بازار مکلف اند که برای معاملات خود کد رهگیری دریافت کنند. این موضوع در راستای ایجاد شفاف سازی در ارقام مربوط به اجاره مسکن انجام می شود.

  • امیر برادران