های هتل

ما در تیم سلام هتل آماده ایم که سفر آرزویی خودتان را خاطره ای کنیم

های هتل

ما در تیم سلام هتل آماده ایم که سفر آرزویی خودتان را خاطره ای کنیم

ارائه خدماتی همچون اماکن اقامتی مناسب و با کیفیت، مکان های دیدنی شهر، بازارهای خرید و سوغاتی آن شهر مقصد را به شما پیشنهاد بدهیم

طبقه بندی موضوعی
پیوندها
  • ۰
  • ۰

به بهانه روز زن

دومین یکشنبه ماه مه در ژاپن به بزرگداشت مادران اختصاص داده شده و کودکان با تقدیم نقاشی های خود به مادرشان از او قدردانی می کنند. فرانسوی ها در در هفتم ماه ژوئن هر سال با طبخ غذای ویژه و کیک به برپایی جشنی مشابه جشن تولد برای تجلیل از مادران می پردازند. مردم آرژانتین و هندوستان مراسم تجلیل از مادر را در ماه اکتبر برگزار می کنند؛ با این تفاوت که هندوها ده روز را به مناسبت روز مادر جشن می گیرند. در سطح بین الملل اما هشتم مارس به عنوان روز جهانی زن شناخته می شود. در فرهنگ ایرانی اسلامی روز زن مصادف است با بیستم جمادی الثانی و به بهانه روز زن به گرامیداشت زنان و مادران پرداخته می شود.

امام خمینی (ره) پیشنهاد دادند سالروز میلاد حضرت زهرا (س) به عنوان روز زن نامگذاری شود. در شایستگی این انتخاب همین بس که حضرت زهرا (س) دختر پیامبر ختمی مرتبت است و از شجره طیبه او و علی (ع) پیشوایان مذهب تشیع پرورش یافته اند؛ از حسنین (علیهم السلام) تا حضرت ولی عصر (عج) که در غیبت اند همه فرزندان اویند.

مرور سیره حضرت فاطمه (س) بیانگر آن است که ایشان اگرچه سال ها پیش از حضرت قائم (عج) زیسته اند اما عظمت وجود مبارکشان آنچنان است که در حدیثی از حضرت ولی عصر(عج) نقل شده ایشان را اسوه خود می دانند.

نگاه فرزند به مادر به عنوان اسوه و الگو حقیقتی ست که گاه به صورت ناخودآگاه شکل می گیرد و اینجاست که اهمیت تکریم زنان روشن تر می گردد. مگر نه این است که فرد از دامان مادر خویش پرورش می یابد؟ بنابراین رستگاری یا افول یک جامعه به سرنوشت و تصمیم های زنان در تربیت فرزندان خود وابسته است. پُر بیراه نیست که گفته می شود آنچه دشمنان هر سرزمین از آن می هراسند ترویج علم در میان زنان یک جامعه است؛ چرا که مادران یافته های خود را به فرزندانشان انتقال می دهند و نسل آینده بدین نحو تربیت می گردد. پس بیداری مادران، نسلی را بیدار می سازد.

نگاه امروز

متاسفانه برخی ناملایمات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سبب شده بسیاری از زنان در پذیرفتن نقش خود به عنوان مادر دچار تردید شوند؛ به بیان دیگر آنچه در سال های اخیر از بعضی زنان جوان شنیده می شود از نگرشی تلخ و نا امید کننده به مادر شدن حکایت دارد. این موضوع بسیار نگران کننده است چرا که اگر به درستی ریشه یابی نگردد و راه حل های مناسبی برای آن ارائه نشود می تواند جامعه را به سرنوشتی منحط و تاریک محکوم کند.

 

هر چند مادر بودن مفهومی است که ذاتا با عشق و از خودگذشتگی پیوند دارد اما در بستر بینش امروز و جامعه مدرن پیچیده تر می شود. اکنون مادر شدن برای بسیاری با مفاهیم و دغدغه های دیگر گره خورده که گشودن هریک نیازمند هموار شدن بسترهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر ملت است. گاهی ناجوانمردانه است که چشم پوشی زنان از نقش مادر شدن را به تصمیم های فردی او نسبت داد چرا که ماحصل شرایطی می باشد که گاها از دایره اختیارات و توانمندی های او نیز خارج است.  

لحظه ای درنگ به همین بهانه

 

روز زن در ایران بهانه خوبی است از دغدغه زنان این مرز و بوم نوشت، به موضوعات روز از دریچه دید آنان نگاه کرد و تلاش نمود به ارزیابی درست و منصفانه ای از حقوقی که برای ایشان در نظر گرفته شده و حقوقی که احیانا مورد غفلت واقع شده دست یافت. لازم است به بهانه سالروز حضرت زهرا (س) نگاهی به سبک زندگی ایشان پرداخت و در جهت احیای ارزش های معنوی که عمدتا از یاد رفته اند گامی برداشت. هرچند هیچ کدام از این موارد از ضرورت ابراز عشق و محبت به زنان و مادران به بهانه روز زن کم نمی کند؛ حتی اگر به سادگی تقدیم یک شاخه گل باشد یا یک تماس تلفنی.

  • ۹۸/۱۱/۲۴
  • امیر برادران

نظرات (۱)

در بزرگداشت مقام زن و مادر همین حدیث کافیست که می گوید بهشت زیر پای مادران است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی